Hoppa till innehÄllet

Varukorg

Din varukorg Àr tom

Image with text

VÄr historia

LULU Copenhagen Àr ett modernt danskt smyckes mÀrke baserat i Köpenhamn. Genom enkel, prisvÀrd och lekfull design vill vi inspirera och ge mÀnniskor möjlighet att sticka ut och leva sina liv med sÄ mycket kul som möjligt. Med vÄrt uppdrags statement - Less Is Enough - pÄminner vi oss sjÀlva och vÄra kunder om att bara köpa vÄra produkter nÀr de verkligen blir kÀr i dem. Eftersom vÀrlden inte behöver fler obrukade modeprodukter. Detta Àr anledningen till att vi sÀljer vÄra berömda Candy Shop-öronsmycken en i taget och inte parvis.

LULU grundades pÄ NÞrrebro i Copenhagen2014 av paret Anja & Rasmus Gottliebsen med en gemensam passion för konst och design och finns i bÄde varuhus, modeförsÀljare och exklusiva butiker med huvudsakligen fokus pÄ den europeiska marknaden.Vi arbetar alltid med de bÀsta materialen - 925 sterling silver, 18 karat guld plÀtering, guld och silver plÀtering pÄ mÀssing, massor av variationer av stenar, pÀrlor, kristaller och emaljfÀrger.

Vi tillverkar vÄra smycken tillsammans med en dansk produktionskonsult i en verkstad utanför Hongkong i Kina. VÄra displayer produceras lokalt i Danmark.

Se vÄra bÀstsÀljare hÀr
Image with text

2012-13

Det hela började pÄ nyÄrsafton, dÀr alla i företaget var tvungna att komma med tvÄ önskningar för det nya Äret: Anjas önskningar var: "gÄ mer med en klÀnning" och "starta ett företag". BÄda sakerna lyckades. Vi letade i början efter nÄgot vi bÄda kunde hitta energi i.

Anja har alltid Àlskat smycken och Rasmus har alltid designat löst. Vi bestÀmde oss för att kasta oss in i det med frÄgan om man kunde anvÀnda ett mer produktdesign tÀnkande för att skapa smycken. Ingen av oss hade gjort affÀrer och försÀljning vid den tiden, sÄ allt var okÀnt land frÄn att hitta producenter till hur man skapade konton och programmerade web shopar.

Image with text

Vi tillbringade faktiskt de första tvÄ Ären med att undersöka och skapa nÀtverk, samt leta efter producenter. Samtidigt designade vi löst för den första kollektionen, övervÀgde vad vi borde kallas, designade vÄr första logotyp, skapade en visuell identitet, inklusive skÀrmar, samt designade olika förpackningar.
NÄgra av de allra första designen var LOVE som fanns i bÄde öronproppar och halsband, samt TOOLS öronproppar.

Under de första Ären var vÄra barn mycket unga och vi arbetade heltid bredvid (Anja som lÀrare och Rasmus i reklambranschen). Det handlade dÀrför om att hitta energin sent pÄ kvÀllen och pÄ helgerna, men samtidigt var det sÄ spÀnnande att starta upp nÄgot tillsammans att vi aldrig brydde oss om att sluta.

Se nÄgra av vÄra klassiker
Image with text

2014

Vi stÀllde ut för första gÄngen pÄ en mÀssa i Köpenhamn för smyckesföretag och hÀr besökte Anja av HRH Prinsessan Marie pÄ monter. Hon var mycket intresserad av de olika designerna och vÄrt rosa designuniversum. Det var en vild upplevelse att stÄ i ficklampan. Anja kunde sedan se sig sjÀlv i Billedbladet och Se & HÞr.

Vi stÀllde ut LULU för första gÄngen vid ett pressevenemang med systrarna Pernille och Charlotte bakom företaget The Jewellry Room. Den var full av alla slags mÀnniskor frÄn modebranschen.

Vi deltog i vÄr första modevisning med modeller under Köpenhamns modevecka. Det Àgde rum pÄ takterrassen vid Radiohuset i Frederiksberg och vi stod för första gÄngen med stora danska varumÀrken som Georg Jensen och Ole Lynggaard. Det var enormt spÀnnande och en helt ny vÀrld att gÄ in i.

Hittills har vi bara sÄlt online, eftersom det Àr mycket svÄrt att prata med butiker nÀr du inte Àr ett vÀlkÀnt varumÀrke. Det Àr en sÄ liten höna eller Àgget ... Men en dag, nÀr vi alla var inne och sÄg en utstÀllning med barnen pÄ Statens Museum For Kunst, kastade Anja sig in i den och gick in och pratade med köparen i museibutiken. Kemin var dÀr direkt och köparen gillade verkligen vÄrt designuniversum. Luffare! Plötsligt hade vi vÄr första ÄterförsÀljare.

Image with text

Vi satt hemma och arbetade. NÀr leksakerna stÀdades och barnen satte ut kom datorerna ut. Smycken mÄste packas och bildskÀrmar mÄste byggas.

Vi har fortfarande alla signaturdesigner frÄn första gÄngen i sortimentet. BÄde Marilyn-halsbandet, DNA-armbandet, Blink-ringen och Robin-pilarna kom ut och levde i Är.
Vi designade Family ear-studs, som vi sedan dess har utvidgat med flera andra former och mönster. Men vi har hÄllit oss till samma designidé och berÀttelse, nÀmligen att den lilla formen Àr född ur den stora. Oavsett om du bÀr dem tillsammans eller separat, kommer de alltid att höra samman.
Vi började fÄ vÄra signatursmycken i olika modemagasin. Oftast som smÄ produktbilder tillsammans med alla andra tillbehör, men vi kunde se dem :)

Image with text

2015

Anja slutade med sitt fasta jobb och gick 100% in i LULU. Det var orovÀckande för vÄr lilla familj, eftersom vi nu var utan inkomst, men i gengÀld med stora investeringar. Vi har inte Ängrat det en enda gÄng, för det tar tid och anstrÀngning att bygga ett varumÀrke frÄn grunden.

Vi flyttade ocksÄ företaget ut ur vÄr lÀgenhet, dÀr vi satt i vardagsrummet och köket och arbetat och in i vÄrt första riktiga kontor i Kronprinsensgade i Köpenhamn K.

En av vÄra medarbetare skickade oss bilder av Kylie Minogue som hade pÄ sig ett av vÄra armband och ringar. Vi blev sÄ MEGA stolta!

Vi valde att fÄ en försÀljningsagent i Danmark. Vi har fortfarande ett riktigt bra samarbete med honom till denna dag.

Image with text

Det var ocksÄ Äret vi kom över fler och fler modetidningar. Vi fick till och med vÄrt kompromisshalsband pÄ en modell pÄ framsidan av Eurowoman. VÄr första första sida!

Tidningen IN gjorde en rapport om Anja och vÄrt hem.

Vi designade mÄnga nyheter, och det var ocksÄ i Är som vi kom med den lilla kyssmunnen, Secret, som fortfarande Àr en succé och som sedan dess har stött pÄ mÄnga smycken.

Vi stÀllde ut vid ett pressevenemang i Tivoli dÀr Anja besökte HRH Kronprinsessa Mary, som var mycket intresserad av berÀttelserna bakom de olika designerna. Hon var sÀrskilt intresserad av vÄrt Rorschach-armband och Robin-pilen.

Anja gick med i Berlingske som en av 2015 Ärs Business Women.

Image with text

2016

Vi har faktiskt alltid kallat oss LULU, men gillade det lekfulla namnet i rim, LULU Badulla. Vi fick dock reda pÄ att vi förmodligen var de enda som lekte med och att namnet skapade en viss förvirring. DÀrför valde vi att slÀppa suffixet och i framtiden kallade vi oss LULU Köpenhamn. Vi Àr vÀldigt glada över det idag, Àven om det var ett stort beslut, eftersom allt frÄn webbplatsen, förpackningar etc. mÄste Àndras.

2016 ritade vi Kapow, som blev nÀsta signaturdesign. Det hamnade ocksÄ som bÄde öronproppar, halsband, ring och armband. Den nyckfulla designen Àr fortfarande en stor framgÄng idag.

Vi utvecklade vidare den hemliga designen och kom med justerade storlekar pÄ den.

Vi fick fler och fler bra ÄterförsÀljare pÄ listan i Danmark, som alla tycker att det var en spÀnnande resa.

Image with text

Vi var pÄ en kort resa till New York för att delta i The Capsule Show.

Magasin lanserar sin smyckesvitavdelning pÄ bottenvÄningen, dÀr vi kommer och fÄr 2 vackra utstÀllningar.

Man kan sÀga att vi nu nÄtt sÄ mÄnga figurativa mönster att vi nÀstan hade en hel popkonstsamling. Alla dessa mönster hjÀlpte ocksÄ till att visa hur viktig konst Àr för vÄrt företag och inspiration.

Vi tappade rosa eftersom sÄ mÄnga av vÄra konkurrenter började anvÀnda den fÀrgen och vi hoppade över med fÀrggradienter pÄ bÄde lÄdor och skÀrmar.

Vi uppfann den första versionen av vÄrt Jewelry2Go-koncept, som valdes fÀrdigförpackade smycken. SMK-butiken var den första som testade konceptet.

Image with text

2017

Vi har mÄnga samtal om huruvida vi ska blanda öronproppar pÄ LULU eller köpa dem i set. Under denna period utvecklar vi vÄrt stora och viktiga koncept, dÀr du kan mixa och matcha oavsett Älder och kön. VÄr godisbutik Àr född!

Vi gör vÄrt första samlaboratorium med en fotograf som vi hittar pÄ Instagram. Hajman skjuter en stygg och cool serie Ät oss.

Vi fÄr besök av en bostadstidning som vill se hur mÀnniskorna bakom LULU lever. Alltid underbart att se hans hem sÄ snyggt och snyggt!

LÀs artikeln hÀr:

https://www.alt.dk/mode/anja-buur-gottliebsen-lulu-copenhagen-stil-smykker-bolig

Se Candy Shop-örhÀngena
Image with text

2018

Vi bestÀmmer oss för att testa om du kan förpacka öronproppar i smÄ fyrkantiga lÄdor ... precis som nÀr du köper parfym och krÀmer. Det Àr lÀtt för kunderna att veta vad som finns, enkelt för butiker att skanna en streckkod pÄ en lÄda. LÀtt för alla.

Vi tippar med logotypen igen.

Anja tar kurser och blir certifierad öronhÄltagare. Hon börjar gÄ ut till evenemang i butikerna och trÀffar kunder.

Vi arbetar med prototyper av nya typer av produkter. Bland annat Àr vÀskor, kepsar och kopplingar i designfasen, men hittills har vi inte lagt nÄgot av det i produktion.

Vi hittar linjen "Less Is Enough" och utökar den till vÄr CSR-strategi, och vi börjar agera pÄ den i allt vi gör i företaget.

Image with text

2019

Vi nÄdde 80 ÄterförsÀljare 2019, fördelade pÄ Danmark, Tyskland och Schweiz.

Vi deltog i modeveckor i Köpenhamn och för första gĂ„ngen i MĂŒnchen i Tyskland.

Ja, och sedan Àndrade vi logotypen (igen-igen).

Visuellt ÄtervÀnde vi ocksÄ till utgÄngspunkten: Svart pÄ vitt - och gick bort frÄn de mÄnga fÀrgerna, de rosa och de ibland lite störande bakgrunderna. Ibland mÄste du bara prova nÄgot nytt - om igen.

Vi har fortfarande kvar och Ă€r 100% vĂ„ra egna och Ă€gs inte av andra. Naturligtvis tar det lĂ€ngre tid att vĂ€xa, men det Ă€r en trevlig kĂ€nsla att vi BESTÄMMER vĂ„r egen riktning.

Image with text

2020

Vi reste till Berlin för att delta i PREMIUM Berlin - en stor modemÀssa i Berlin. Vi trÀffade nya spÀnnande ÄterförsÀljare och mÄnga trevliga mÀnniskor. Detsamma gÀllde under den danska modeveckan. MÄnga nya, spÀnnande kontakter och möten i kalendern.

Boom! Och sedan slog coronapandemin till. Det slog hÄrt! Vi medger att vi under den första veckan av restriktioner fruktade för LULU:s överlevnad. Alla bestÀllningar stoppades över natten. En helt ny och okÀnd vÀrld visade sig. Nu var vi mer Àn nÄgonsin tidigare tvungna att kÀmpa och förnya oss. Vad Àr LULU? Vilka Àr vÄra vÀrderingar? osv.

Image with text

Candyshoppen expanderar snabbt med smÄ, mysiga mönster med en önskan att sprida glÀdje. Om vi mÄste lyfta fram en design för 2020 (förutom vÄr första juldesign förstÄs!!) mÄste det vara vÄr DATE - den lilla glÀnsande kaffekoppen. Det var vÄr överlÀgset största framgÄng under Danmarks restriktioner. VÀnner skickade kaffekoppar till varandra med smÄ hÀlsningar om saknad och hopp om en ljusare framtid. MÀn och kvinnor uppvaktade varandra och skickade en kaffekopp - som en inbjudan till en romantisk promenad och ett samtal. Det var en otroligt livsbejakande period och de finaste meddelandena strömmade in i kommentarsfÀltet pÄ vÄr lilla webbshop. Vi Àr sÄ tacksamma mot alla er som stöttade oss och hjÀlpte oss igenom denna svÄra tid.

Vid sidan av de finurliga designerna fortsatte vi som vanligt med de experimentella designerna. HÀr vill vi lyfta fram vÄr LULU Baroque, som Àr en sötvattenspÀrla doppad i emalj. Emaljdippningen ger den seriösa pÀrlan en lekfull kant. Vi Àr sÄ stolta över den hÀr designen!

Se det stora urvalet
Image with text

2021

2021 var ett spÀnnande Är. Coronapandemin bromsade vÀrlden, alla vÄra ÄterförsÀljare stÀngde ner, vissa marknader var hÄrdare Àn andra och alla leveranser försenades. Ingen visste hur framtiden skulle se ut, och allt vi kunde göra var att förbereda oss för en ny vÀrld.

SÄ vi investerade i tvÄ nya webbutiker - en svensk och en tysk - och vi utformade nya kollektioner och Àndrade logotypen lite (igen).

Sist men inte minst drogs de första linjerna för vÄrt helt nya displaysystem.
2021 var ocksÄ Äret dÄ vi tog oss in pÄ marknaden i Storbritannien, Belgien och NederlÀnderna med nya, duktiga agenter och distributörer.

Årets julstil var en sockerbit - Sugar Cane. UtsĂ„ld den 30 november! Som en fotnot bör vi berĂ€tta att LULU-familjen Ă€lskar julen och anser att man i juletid bör njuta av lite kitsch :)

Image with text

2022

I början av 2022 kÀmpade vÀrlden fortfarande med coronapandemin, men detta Àr ocksÄ Äret dÄ vÀrlden ÄtergÄr till det normala. Ja, Ànda tills Putin vÀljer att attackera Ukraina och recessionen plötsligt tar över pandemins alla osÀkerheter om framtiden. Vi mÄste tro pÄ framtiden och lanserar ytterligare tvÄ webbutiker, den hÀr gÄngen i Norge och Storbritannien (ja, vi gör det trots Brexit och alla utmaningar med handel utanför EU i allmÀnhet). Skulle vi ha gjort det om vi hade kÀnt till utmaningarna? Vi ser fram emot att titta tillbaka och stÀlla oss samma frÄga Är 2023;)

Vi kommer nu igenom till mÄnga ÄterförsÀljare, inklusive Liberty London. Dessutom inleder vi ett nytt spÀnnande byrÄsamarbete med en begÄvad norsk partner, vilket kommer att ta oss över grÀnsen till detta vackra land i ett enda svep.

Se creoler hÀr
Image with text

VÄra nya kollektioner tas emot mycket vÀl av vÄra kunder och det nya displaysystemet hÄller pÄ att installeras i butikerna.

Även om det fanns stora utmaningar med flygtrafiken under sommaren och antalet besökare dĂ€rför var lĂ„gt under den danska modeveckan, var det fantastiskt att vara tillbaka och hĂ€lsa pĂ„ vĂ„ra kĂ€ra kunder.

Image with text

2023

Covid-19 ligger bakom oss och 2023 börjar med ett spÀnnande Àventyr för oss - bÄde för företaget och för vÄra personliga liv, eftersom vi strax efter nyÄr flyttar bÄde huvudkontoret och familjen till Paris. HÀr kommer vi att försöka bo och arbeta under en period. Barnen kommer att börja i en internationell skola och vi kommer att inrÀtta ett tillfÀlligt kontor.

Image with text

Och sedan Àr det dags att utforska Paris! BÄde för alla dess hemligheter och upplevelser, men ocksÄ pÄ en av Europas största modemÀssor, Who's Next, dÀr vi visade vÄra kollektioner. HÀr trÀffade vi mÄnga nya LULU-vÀnner och hÀlsade pÄ mÄnga av vÄra befintliga kunder och partners.

PÄ bilden befinner vi oss i vÄr lagerlokal, som har vuxit och vuxit under det senaste Äret.

Image with text

2024

2024 var verkligen inte ett lugnt Är för oss. NÀr vi gjorde bokslut efter jul i början av Äret hade vi vuxit igen och Ànnu fler hade önskat sig vÄra smycken i julklapp. Man fÄr en stolt, ödmjuk och Ängestframkallande kÀnsla i magen nÀr man tÀnker pÄ det. Men det Àr bra, för det betyder att vi vÀxer och blir mer robusta.

Image with text

Året började med att vi visade nya kollektioner pĂ„ mĂ€ssorna i Paris, MĂŒnchen och Köpenhamn, och vi fick igĂ„ng nya spĂ€nnande samarbeten med duktiga mĂ€nniskor och andra mindre företag. Vi har ocksĂ„ envist gĂ„tt pĂ„ franskalektioner varje vecka för att bli bĂ€ttre pĂ„ att prata med vĂ„ra franska kunder. År 2024 lanserade vi den nya Basic-serien och en adventskalender, och Ă„ret avslutades med att vi vann BĂžrsen Gazelle-priset. Det Ă€r en utmĂ€rkelse som belönar företag i tillvĂ€xt och vi Ă€r mycket stolta över det.

Tack för att du lÀste vÄr historia,
Anja & Rasmus