Vår historia

LULU Copenhagen är ett modernt danskt smyckes märke baserat i Köpenhamn. Genom enkel, prisvärd och lekfull design vill vi inspirera och ge människor möjlighet att sticka ut och leva sina liv med så mycket kul som möjligt. Med vårt uppdrags statement - Less Is Enough - påminner vi oss själva och våra kunder om att bara köpa våra produkter när de verkligen blir kär i dem. Eftersom världen inte behöver fler obrukade modeprodukter. Detta är anledningen till att vi säljer våra berömda Candy Shop-öronsmycken en i taget och inte parvis. 

LULU grundades på Nørrebro i Copenhagen2014 av paret Anja & Rasmus Gottliebsen med en gemensam passion för konst och design och finns i både varuhus, modeförsäljare och exklusiva butiker med huvudsakligen fokus på den europeiska marknaden.Vi arbetar alltid med de bästa materialen - 925 sterling silver, 18 karat guld plätering, guld och silver plätering på mässing, massor av variationer av stenar, pärlor, kristaller och emaljfärger.

2012-13

Det hela började på nyårsafton, där alla i företaget var tvungna att komma med två önskningar för det nya året: Anjas önskningar var: "gå mer med en klänning" och "starta ett företag". Båda sakerna lyckades. Vi letade i början efter något vi båda kunde hitta energi i. Anja har alltid älskat smycken och Rasmus har alltid designat löst. Vi bestämde oss för att kasta oss in i det med frågan om man kunde använda ett mer produktdesign tänkande för att skapa smycken. Ingen av oss hade gjort affärer och försäljning vid den tiden, så allt var okänt land från att hitta producenter till hur man skapade konton och programmerade web shopar.

Vi tillbringade faktiskt de första två åren med att undersöka och skapa nätverk, samt leta efter producenter. Samtidigt designade vi löst för den första kollektionen, övervägde vad vi borde kallas, designade vår första logotyp, skapade en visuell identitet, inklusive skärmar, samt designade olika förpackningar.Några av de allra första designen var LOVE som fanns i både öronproppar och halsband, samt TOOLS öronproppar.Under de första åren var våra barn mycket unga och vi arbetade heltid bredvid (Anja som lärare och Rasmus i reklambranschen). Det handlade därför om att hitta energin sent på kvällen och på helgerna, men samtidigt var det så spännande att starta upp något tillsammans att vi aldrig brydde oss om att sluta.

2014

Vi ställde ut för första gången på en mässa i Köpenhamn för smyckesföretag och här besökte Anja av HRH Prinsessan Marie på monter. Hon var mycket intresserad av de olika designerna och vårt rosa designuniversum. Det var en vild upplevelse att stå i ficklampan. Anja kunde sedan se sig själv i Billedbladet och Se & Hør.Vi ställde ut LULU för första gången vid ett pressevenemang med systrarna Pernille och Charlotte bakom företaget The Jewellry Room. Den var full av alla slags människor från modebranschen.Vi deltog i vår första modevisning med modeller under Köpenhamns modevecka. Det ägde rum på takterrassen vid Radiohuset i Frederiksberg och vi stod för första gången med stora danska varumärken som Georg Jensen och Ole Lynggaard. Det var enormt spännande och en helt ny värld att gå in i.Hittills har vi bara sålt online, eftersom det är mycket svårt att prata med butiker när du inte är ett välkänt varumärke. Det är en så liten höna eller ägget ... Men en dag, när vi alla var inne och såg en utställning med barnen på Statens Museum For Kunst, kastade Anja sig in i den och gick in och pratade med köparen i museibutiken. Kemin var där direkt och köparen gillade verkligen vårt designuniversum. Luffare! Plötsligt hade vi vår första återförsäljare.

Vi satt hemma och arbetade. När leksakerna städades och barnen satte ut kom datorerna ut. Smycken måste packas och bildskärmar måste byggas.Vi har fortfarande alla signaturdesigner från första gången i sortimentet. Både Marilyn-halsbandet, DNA-armbandet, Blink-ringen och Robin-pilarna kom ut och levde i år.Vi designade Family ear-studs, som vi sedan dess har utvidgat med flera andra former och mönster. Men vi har hållit oss till samma designidé och berättelse, nämligen att den lilla formen är född ur den stora. Oavsett om du bär dem tillsammans eller separat, kommer de alltid att höra samman.Vi började få våra signatursmycken i olika modemagasin. Oftast som små produktbilder tillsammans med alla andra tillbehör, men vi kunde se dem :)

2015

Anja slutade med sitt fasta jobb och gick 100% in i LULU. Det var oroväckande för vår lilla familj, eftersom vi nu var utan inkomst, men i gengäld med stora investeringar. Vi har inte ångrat det en enda gång, för det tar tid och ansträngning att bygga ett varumärke från grunden.

Vi flyttade också företaget ut ur vår lägenhet, där vi satt i vardagsrummet och köket och arbetat och in i vårt första riktiga kontor i Kronprinsensgade i Köpenhamn K.

En av våra medarbetare skickade oss bilder av Kylie Minogue som hade på sig ett av våra armband och ringar. Vi blev så MEGA stolta!

Vi valde att få en försäljningsagent i Danmark. Vi har fortfarande ett riktigt bra samarbete med honom till denna dag.

Det var också året vi kom över fler och fler modetidningar. Vi fick till och med vårt kompromisshalsband på en modell på framsidan av Eurowoman. Vår första första sida!

Tidningen IN gjorde en rapport om Anja och vårt hem.

Vi designade många nyheter, och det var också i år som vi kom med den lilla kyssmunnen, Secret, som fortfarande är en succé och som sedan dess har stött på många smycken.

Vi ställde ut vid ett pressevenemang i Tivoli där Anja besökte HRH Kronprinsessa Mary, som var mycket intresserad av berättelserna bakom de olika designerna. Hon var särskilt intresserad av vårt Rorschach-armband och Robin-pilen.

Anja gick med i Berlingske som en av 2015 års Business Women.

2016

Vi har faktiskt alltid kallat oss LULU, men gillade det lekfulla namnet i rim, LULU Badulla. Vi fick dock reda på att vi förmodligen var de enda som lekte med och att namnet skapade en viss förvirring. Därför valde vi att släppa suffixet och i framtiden kallade vi oss LULU Köpenhamn. Vi är väldigt glada över det idag, även om det var ett stort beslut, eftersom allt från webbplatsen, förpackningar etc. måste ändras.

2016 ritade vi Kapow, som blev nästa signaturdesign. Det hamnade också som både öronproppar, halsband, ring och armband. Den nyckfulla designen är fortfarande en stor framgång idag.

Vi utvecklade vidare den hemliga designen och kom med justerade storlekar på den.

Vi fick fler och fler bra återförsäljare på listan i Danmark, som alla tycker att det var en spännande resa.

Vi var på en kort resa till New York för att delta i The Capsule Show.

Magasin lanserar sin smyckesvitavdelning på bottenvåningen, där vi kommer och får 2 vackra utställningar.

Man kan säga att vi nu nått så många figurativa mönster att vi nästan hade en hel popkonstsamling. Alla dessa mönster hjälpte också till att visa hur viktig konst är för vårt företag och inspiration.

Vi tappade rosa eftersom så många av våra konkurrenter började använda den färgen och vi hoppade över med färggradienter på både lådor och skärmar.

Vi uppfann den första versionen av vårt Jewelry2Go-koncept, som valdes färdigförpackade smycken. SMK-butiken var den första som testade konceptet.

2017

Vi har många samtal om huruvida vi ska blanda öronproppar på LULU eller köpa dem i set. Under denna period utvecklar vi vårt stora och viktiga koncept, där du kan mixa och matcha oavsett ålder och kön. Vår godisbutik är född!

Vi gör vårt första samlaboratorium med en fotograf som vi hittar på Instagram. Hajman skjuter en stygg och cool serie åt oss.

Vi får besök av en bostadstidning som vill se hur människorna bakom LULU lever. Alltid underbart att se hans hem så snyggt och snyggt!

Läs artikeln här:

https://www.alt.dk/mode/anja-buur-gottliebsen-lulu-copenhagen-stil-smykker-bolig

2018

Vi bestämmer oss för att testa om du kan förpacka öronproppar i små fyrkantiga lådor ... precis som när du köper parfym och krämer. Det är lätt för kunderna att veta vad som finns, enkelt för butiker att skanna en streckkod på en låda. Lätt för alla.

Vi tippar med logotypen igen.

Anja tar kurser och blir certifierad öronhåltagare. Hon börjar gå ut till evenemang i butikerna och träffar kunder.

Vi arbetar med prototyper av nya typer av produkter. Bland annat är väskor, kepsar och kopplingar i designfasen, men hittills har vi inte lagt något av det i produktion.

Vi hittar linjen "Less Is Enough" och utökar den till vår CSR-strategi, och vi börjar agera på den i allt vi gör i företaget.

2019

Vi nådde 80 återförsäljare 2019, fördelade på Danmark, Tyskland och Schweiz.

Vi deltog i modeveckor i Köpenhamn och för första gången i München i Tyskland.

Ja, och sedan ändrade vi logotypen (igen-igen).

Visuellt återvände vi också till utgångspunkten: Svart på vitt - och gick bort från de många färgerna, de rosa och de ibland lite störande bakgrunderna. Ibland måste du bara prova något nytt - om igen.

Vi har fortfarande kvar och är 100% våra egna och ägs inte av andra. Naturligtvis tar det längre tid att växa, men det är en trevlig känsla att vi BESTÄMMER vår egen riktning.

2020

Vi reste till Berlin för att delta i PREMIUM Berlin - en stor modemässa i Berlin. Vi träffade nya spännande återförsäljare och många trevliga människor. Detsamma gällde under den danska modeveckan. Många nya, spännande kontakter och möten i kalendern.

Boom! Och sedan slog coronapandemin till. Det slog hårt! Vi medger att vi under den första veckan av restriktioner fruktade för LULU:s överlevnad. Alla beställningar stoppades över natten. En helt ny och okänd värld visade sig. Nu var vi mer än någonsin tidigare tvungna att kämpa och förnya oss. Vad är LULU? Vilka är våra värderingar? osv.

Tack för att du läste vår historia.

Anja & Rasmus

Candyshoppen expanderar snabbt med små, mysiga mönster med en önskan att sprida glädje. Om vi måste lyfta fram en design för 2020 (förutom vår första juldesign förstås!!) måste det vara vår DATE - den lilla glänsande kaffekoppen. Det var vår överlägset största framgång under Danmarks restriktioner. Vänner skickade kaffekoppar till varandra med små hälsningar om saknad och hopp om en ljusare framtid. Män och kvinnor uppvaktade varandra och skickade en kaffekopp - som en inbjudan till en romantisk promenad och ett samtal. Det var en otroligt livsbejakande period och de finaste meddelandena strömmade in i kommentarsfältet på vår lilla webbshop. Vi är så tacksamma mot alla er som stöttade oss och hjälpte oss igenom denna svåra tid.

Vid sidan av de finurliga designerna fortsatte vi som vanligt med de experimentella designerna. Här vill vi lyfta fram vår LULU Baroque, som är en sötvattenspärla doppad i emalj. Emaljdippningen ger den seriösa pärlan en lekfull kant. Vi är så stolta över den här designen!

2021

2021 var ett spännande år. Coronapandemin bromsade världen, alla våra återförsäljare stängde ner, vissa marknader var hårdare än andra och alla leveranser försenades. Ingen visste hur framtiden skulle se ut, och allt vi kunde göra var att förbereda oss för en ny värld.

Så vi investerade i två nya webbutiker - en svensk och en tysk - och vi utformade nya kollektioner och ändrade logotypen lite (igen).

Sist men inte minst drogs de första linjerna för vårt helt nya displaysystem.
2021 var också året då vi tog oss in på marknaden i Storbritannien, Belgien och Nederländerna med nya, duktiga agenter och distributörer.

Årets julstil var en sockerbit - Sugar Cane. Utsåld den 30 november! Som en fotnot bör vi berätta att LULU-familjen älskar julen och anser att man i juletid bör njuta av lite kitsch :)

2022

I början av 2022 kämpade världen fortfarande med coronapandemin, men detta är också året då världen återgår till det normala. Ja, ända tills Putin väljer att attackera Ukraina och recessionen plötsligt tar över pandemins alla osäkerheter om framtiden. Vi måste tro på framtiden och lanserar ytterligare två webbutiker, den här gången i Norge och Storbritannien (ja, vi gör det trots Brexit och alla utmaningar med handel utanför EU i allmänhet). Skulle vi ha gjort det om vi hade känt till utmaningarna? Vi ser fram emot att titta tillbaka och ställa oss samma fråga år 2023;)

Vi kommer nu igenom till många återförsäljare, inklusive Liberty London. Dessutom inleder vi ett nytt spännande byråsamarbete med en begåvad norsk partner, vilket kommer att ta oss över gränsen till detta vackra land i ett enda svep.

Våra nya kollektioner tas emot mycket väl av våra kunder och det nya displaysystemet håller på att installeras i butikerna.

Även om det fanns stora utmaningar med flygtrafiken under sommaren och antalet besökare därför var lågt under den danska modeveckan, var det fantastiskt att vara tillbaka och hälsa på våra kära kunder.

Tack för att du läste,
Anja & Rasmus